Rekrutacja do placówek trwa cały rok ----- Rekrutacja do placówek trwa cały rok

„REHABILITACJA 25 PLUS” w roku szkolnym 2023/2024

ROGRAM DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW PFRON „REHABILITACJA 25 PLUS”

We wrześniu 2019 roku rozpoczął się i jest prowadzony w roku szkolnym 2023/2024, w ramach działalności Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Okrągłej Łące,  projekt „Rehabilitacja 25 plus”, finansowany ze środków PFRON.

W okresie od września 2023 do czerwca 2024 roku, w ramach pilotażowego Programu PFRON „Rehabilitacja 25 plus”, zostanie przeprowadzonych 1000 godzin wsparcia, 100 godzin w miesiącu.

W roku szkolnym 2023/2024, w ramach Programu „Rehabilitacja 25 PLUS”, PFRON przeznaczył 30 000,00 zł. W trakcie czterech lat realizowania programu w naszej placówce wartość dofinansowania wyniosła 130 000 zł.

Wsparcie obejmuje jednego uczestnika, absolwenta naszej placówki, Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Okrągłej Łące.

Adresatami programu są osoby dorosłe, absolwenci OREW, szkół specjalnych, szkół przysposabiających do pracy, niezatrudnione, z niepełnosprawnością intelektualną sprzężoną, które nie są objęte rehabilitacją społeczną w placówkach dziennej aktywności.

Głównym celem projektu jest zebranie doświadczeń służących wypracowaniu rozwiązań zapewniających absolwentom ciągłość oddziaływań terapeutycznych z zakresie utrzymania samodzielności i niezależności w życiu społecznym, a także w zakresie dotyczącym ich aktywności zawodowej.

Piotr w ramach projektu korzysta z następujących form wsparcia:

  1. Usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, w tym pomoc w utrzymaniu higieny osobistej – wsparcie w kierunku rozwinięcia i wzmacniania aktywności, samodzielności życiowej oraz utrzymaniu nabytych wcześniej umiejętności. Trening służy wzmacnianiu samodzielności w najbardziej podstawowych czynnościach fizjologicznych i samoobsługowych. Obejmuje wzmacnianie nawyków higienicznych i pielęgnacyjnych (w zakresie możliwości uczestnika wykonywanych samodzielnie lub przy wsparciu trenera, w znaczących ograniczeniach psychofizycznych realizowanych w formie wsparcia pielęgnacyjnego). Trening obejmuje także dbałość o estetykę i schludność wyglądu (fryzura, pielęgnacja twarzy, dłoni, ciała), estetykę, zdrowie i racjonalność ubioru oraz kształtowanie i zachowanie nawyków zdrowego żywienia (produkty do posiłków i posiłki zapewnią rodzice i opiekunowie prawni uczestnika). Trening jedzenia będzie też okazją do doskonalenia umiejętności komunikacji alternatywnej, podejmowania komunikacji, jako że samo jedzenie jest największym motywatorem do podejmowania interakcji. W zastosowaniu formy wsparcia w stosunku do uczestnika kierowano się wnioskami z podsumowania uczestnictwa w poprzednich okresach realizacji projektu. W zależności od kondycji psychofizycznej, posiadanych już umiejętności, przebieg treningów będzie indywidualizowany, w celu uzyskania najlepszego efektu terapeutycznego.

  2. Uspołecznianie, terapia społeczno-kulturowa – celem wsparcia jest zwiększenie samodzielności i aktywności życiowej uczestnika, poprzez prowadzenie treningu radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych życia codziennego, organizacja wydarzeń kulturalnych itp. Uczestnik będzie także poznawał różne dziedziny aktywności i ekspresji społeczno-kulturalnej, uczestniczył w wydarzeniach o charakterze kulturalnym (np. teatr, impreza plenerowa, impreza kulturalna, sportowa) oraz w terapii zajęciowej. W zastosowaniu formy wsparcia w stosunku do uczestnika kierowano się wnioskami z podsumowania uczestnictwa w poprzednich okresach realizacji projektu Wsparcie to ma na celu także rozpoznawanie przez uczestnika własnych obszarów zainteresowań, własnych upodobań, talentów, umiejętności.

  1. Zajęcia z zakresu terapii polisensorycznejpodstawowym celem terapii polisensorycznej jest stymulowanie percepcji płynącej ze wszystkich kanałów zmysłowych: wzrokowego, słuchowego, węchowego, dotykowego, smakowego, ruchowego. W tym celu proponujemy atrakcyjne zabawy dostosowane do możliwości percepcyjnych wychowanka.

Wykorzystujemy:

  • materiały półpłynne, takie jak: pianki, żele, kisiel, galaretki
  • wodę
  • materiały sypkie, np. piasek, kasza, ryż, groch
  • materiały naturalne – kamyki, suszone owoce, szyszki, różnego rodzaju nasiona
  • materiały formowalne – plastelina, ciastolina
  • zapachy naturalne oraz olejki zapachowe
  • zabawki dźwiękowe, proste instrumenty muzyczne
  • przedmioty kontrastujące (ciepłe – zimne, mokre – suche, szorstkie – miękkie itd.)

Terapia polisensoryczna stymuluje rozumienie świata, ma działanie rozluźniające, rozwija kreatywność i poczucie sprawstwa, wpływa na poszerzanie umiejętności manualnych, jest okazją do świetnej zabawy w bezpiecznej i sprzyjającej dla dziecka atmosferze.

W zastosowaniu formy wsparcia w stosunku do uczestnika kierowano się wnioskami z podsumowania uczestnictwa w poprzednich okresach realizacji projektu. Wsparcie będzie realizowane w oparciu o nowoczesne narzędzia dedykowane terapiom komunikacyjnym, z wykorzystaniem programu „Mówik”, tabletów, specjalnych programów.

Zapewniamy również naszemu beneficjentowi pomoc psychologiczną i wsparcie w bieżących sprawach życia codziennego. Rozwijamy i wzmacniamy u niego nabyte wcześniej umiejętności, zachęcamy do jak największej aktywności i samodzielności życiowej.

Podczas różnego rodzaju wyjść i wycieczek, we wszystkich imprezach okolicznościowych organizowanych przez OREW Piotr ma okazję rozwijać swoje kompetencje społeczne i poznają różnorodne formy spędzania czasu wolnego.

Staramy się by był jak najbardziej sprawczy i gotowy do dorosłości, na miarę swojego osobistego potencjału.

Zachęcamy również inne osoby dorosłe, spełniające kryteria udziału w programie do zgłaszania się do naszego ośrodka. Na pewno w kolejnym roku szkolnym będziemy kontynuować realizację projektu.