Rekrutacja do placówek trwa cały rok ----- Rekrutacja do placówek trwa cały rok

Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Okrągłej Łące (OREW)

PROJEKT REHABILITACJA 25 PLUS

  

 

„REHABILITACJA 25 PLUS” w roku szkolnym 2023/2024

 

Rehabilitacja 25plus w roku szkolnym 2022/2023

 

Rehabilitacja 25 PLUS

 

CELE PLACÓWKI

Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy umożliwia uczniom niepełnosprawnym intelektualnie nieodpłatną realizację obowiązku przedszkolnego, szkolnego i obowiązku nauki oraz daje możliwość realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD).

Przeznaczony dla wychowanków:   

  • w wieku od 3 do 24 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z Zespołem Aspergera lub z autyzmem,
  • w wieku od 3 do 25 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Głównymi celami ośrodka są działania edukacyjne, opiekuńcze, wychowawcze i terapeutyczne.

CELE GŁÓWNE:

  • Wychowanie, opieka, nauka, terapia i rewalidacja wychowanków,
  • Wielodyscyplinarne, kompleksowe działania diagnostyczne w celu stworzenia na ich podstawie optymalnego, indywidualnego programu postępowania,
  • Stymulacja rozwoju psychoruchowego, intelektualnego, społecznego wychowanka,
  • Zapewnienie różnorodnych form terapii.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego,
  • Poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogarszaniu się tego stanu,
  • Rozwój osobowości i utrzymanie dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków i napięć, z gotowością do kontaktów i działania), 
  • Rozwój zainteresowania ludźmi, więzi społecznych oraz form komunikowania się,
  • Rozwój zainteresowania otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących,
  • Rozwój myślenia,
  • Rozwój indywidualnych talentów i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach,
  • Osiąganie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej,
  • Rozwój umiejętności współżycia w grupie, pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej,
  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym,
  • Dążenie do systematycznego podwyższania kwalifikacji zawodowych kadry i poszerzania zakresu kompetencji,
  • Zwiększanie skuteczności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy z dzieckiem.

WARUNKI PRZYJĘCIA DO OREW:

1. Do OREW przyjmowane są dzieci na podstawie :

 a) Orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z        niepełnosprawnością intelektualną  w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z Zespołem Aspergera  i z autyzmem lub o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

b) Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.

c) Pisemnego wniosku rodziców bądź opiekunów.

2. W przypadku dziecka realizującego obowiązek szkolny i obowiązek nauki konieczne jest też powiadomienie dyrektora szkoły obwodowej, w której regionie dziecko mieszka.

3. Rekrutacja dzieci odbywa się przez cały rok.

4. Decyzję o przyjęciu do OREW podejmuje Zarząd Fundacji, na wniosek Dyrektora OREW.

 KADRA OREW:

  • oligofrenopedagodzy
  • psycholog
  • terapeuta AAC
  • terapeuta pedagogiczny
  • surdopedagog
  • tyflopedagog
  • rehabilitanci
  • nauczyciel religii
  • asystent osoby niepełnosprawnej
  • pielęgniarka
  • pomoc nauczyciela
  • terapeuta zajęciowy   
  • terapeuta dogoterapii.                                     

CO NAS WYRÓŻNIA/ZAJĘCIA DODATKOWE

  • Kameralne grupy od 4 do 8 osób,
  • Domowa atmosfera,
  • Bardzo dobre wyposażenie w sprzęt, pomoce, środki dydaktyczne dostosowane do różnorodnych potrzeb i możliwości wychowanków,
  • Zapewnienie standardów edukacyjnych wychowankom niepełnosprawnym intelektualnie,
  • Indywidualizacja nauczania,
  • Stwarzanie warunków zapewniających wychowankom kompleksowe, wielodyscyplinarne oddziaływania stymulacji ich wszechstronnego rozwoju,
  • Wykwalifikowana i stale podnosząca swoje zawodowe kompetencje kadra nauczycieli, terapeutów i specjalistów,
  • Intensywna rehabilitacja w profesjonalnej sali rehabilitacyjnej,
  • Nauka pływania według metody Halliwick na Pływalni Miejskiej w Kwidzynie
  • Innowacyjne „Poranne kręgi”.

ZAJĘCIA DODATKOWE:

  • Sala Doświadczania Świata – program zapewniający osobom niepełnosprawnym wyciszenie emocjonalne, łagodzenie stresów, zabawę w sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt,
  • Nauka pływania według metody Halliwick,
  • Sensoplastyka,
  • Zajęcia muzyczno-ruchowe,
  • Dogoterapia,
  • Arteterapia,
  • Integracja sensoryczna,
  • Realizacja cyklu spotkań z ciekawymi ludźmi, m.in. policjantem, pielęgniarką, strażakiem, leśnikiem itp.

Edukacja dzieci i młodzieży w naszym ośrodku jest alternatywą dla nauczania indywidualnego – zamiast nauki w domu dziecko ma szansę rozwijać się w grupie rówieśniczej z pomocą wielu specjalistów.

W Ośrodku przeprowadzana jest WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA WYCHOWANKA. Podstawą pracy z dzieckiem jest diagnoza psychofizyczna, psychospołeczna i intelektualna funkcjonowania dziecka w oparciu o obserwację oraz przeprowadzany proces diagnostyczny i wywiad z rodzicami. W każdym roku szkolnym jest wykonywana diagnoza wstępna i końcowa na podstawie:

Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-R) – test oceniający poziom rozwoju dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju, do 12 roku życia.

Profilu Psychoedukacyjnego dla Młodzieży i Dorosłych – służy ocenie aktualnych i potencjalnych umiejętności potrzebnych do prawidłowego i jak najbardziej niezależnego funkcjonowania osoby badanej. Przeznaczony jest dla dzieci powyżej  12 roku życia i dorosłych.

Diagnoza funkcjonalna przeprowadzana na podstawie arkusza obserwacji wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Akcje charytatywne i projekty:

  • Cała Polska Czyta Dzieciom,
  • Zbieramy nakrętki,
  • Góra Grosza,
  • Organizacja Ferii Zimowych i Letnich dla naszych wychowanków,
  • Światowy Dzień Zespołu Downa,
  • Kwiecień miesiącem świadomości o spektrum autyzmu.

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:

ODDZIAŁ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY

Dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

ZAKRES ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH 

1. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem:

  • alternatywne metody porozumiewania się AAC – system gestów i symboli graficznych, system tablic komunikacyjnych, tabletów, projektora multimedialnego, technologii IT.

2. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej:

  • Rehabilitacja,
  • Nauka pływania według metody Halliwick (przy braku przeciwwskazań od neurologa),
  • Integracja sensoryczna,
  • Zajęcia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

3. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia:

  • Zajęcia z wykorzystaniem elementów programów aktywności Knill,
  • Zajęcia z samoobsługi.

4. Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, nauka rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie  umiejętności funkcjonowania w otoczeniu:

  • Arteterapia, sensoplastyka (zabawy z masami plastycznymi, doświadczanie, pobudzanie zmysłów),
  • Sala Doświadczania Świata – program zapewniający osobom niepełnosprawnym wyciszenie emocjonalne, łagodzenie stresów, zabawę w sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt,
  • Stymulacja polisensoryczna – „Poranny Krąg” (autorska baza pomysłów związana z porami roku).

5. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie:

  • Nauka komunikacji, zachowań społecznych, funkcji poznawczych,
  • Metoda wzmocnień pozytywnych,
  • Metoda relaksacyjna.

6. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności:

  • Muzykoterapia,
  • Bajkoterapia,
  • Dogoterapia – cyklicznie,
  • Religia (metody i formy dostosowane do rozwoju dziecka).

ODDZIAŁ EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZY

Dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w tym z Zespołem Aspergera lub z autyzmem.

ZAKRES ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ

  • Zajęcia z funkcjonowania osobistego i społecznego,
  • Zajęcia rozwijające komunikowanie się,
  • Zajęcia rozwijające kreatywność (muzyka, plastyka,technika),
  • Wychowanie fizyczne,
  • Religia.

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

  • Terapia pedagogiczna,
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • Terapia logopedyczna,
  • Terapia AAC,
  • Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych,
  • Warsztaty, konsultacje,
  • Inne w zależności od potrzeb wychowanków.

UDZIAŁ W ZAJĘCIACH

  1. Umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych i społecznych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym:
  • Rewalidacyjnych,
  • Profilaktyczno-wychowawczych,
  • Innych o charakterze terapeutycznym.

     2. Sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalno-oświatowych, wycieczki plenerowe, tematyczne, spacery, organizacja imprez tematycznych (z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych wychowanków).

    3. Umożliwiających kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem:

  • Alternatywne metody porozumiewania się AAC – system gestów i symboli graficznych, system tablic komunikacyjnych, tabletów, projektora multimedialnego, technologii IT.

CIEKAWOSTKI/ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ/TALENTÓW

Organizacja imprez i uroczystości:

  • Andrzejki,
  • Mikołajki,
  • Wigilia z Rodzicami,
  • Dzień Babci i Dziadka,
  • Tematyczne bale karnawałowe,
  • Światowy Dzień Zespołu Downa,
  • Powitanie Wiosny,
  • Spotkanie Wielkanocne z Rodzicami,
  • Dzień Autyzmu,
  • Dzień Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie,
  • Festyn Rodzinny.

Rozwijanie talentów i zainteresowań poprzez:

  • Spotkania z ciekawymi ludźmi, m.in. policjantem, weterynarzem, ornitologiem, strażakiem, pielęgniarką, leśnikiem itp.,
  • Udział w konkursach: plastycznych, recytatorskich, muzycznych,
  • Udział w Powiatowych Olimpiadach Kół i Środowisk Osób Niepełnosprawnych organizowanych przez Kwidzyński Klub Lekkoatletyczny „Rodło”,
  • Udział w Unijnym Biegu Ulicznym organizowanym przez Kwidzyński Klub Lekkoatletyczny „Rodło”
  • Udział w Forum Teatralnym Placówek Kształcenia Specjalnego,
  • Udział w Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Harcerskiej, Turystycznej i Poezji Śpiewanej „Szałamaja” w Kwidzynie,
  • Wycieczki krajoznawczo-rekreacyjne.

PARTNERZY

  • Rodzice,
  • Fundacja Wspierania Społeczności Lokalnych  „Sapere Aude”,
  • Żuławski Słonecznik Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Giemlicach,
  • Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Lasowicach Wielkich,
  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Kwidzynie,
  • Gminna Biblioteka Publiczna w Sadlinkach,
  • Szkoła Podstawowa Sadlinkach,
  • Szkoła Podstawowa w Nebrowie Wielkim,
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie,
  • Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie,
  • Praktyka Logopedyczna w Kwidzynie,
  • Urząd Gminy Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn,
  • Koło Łowieckie „Odyniec” w Okrągłej Łące,
  • Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kwidzynie,
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie,
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kwidzynie,
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sadlinkach.