PROJEKT REHABILITACJA 25 PLUS
CELE PLACÓWKI
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy umożliwia uczniom niepełnosprawnym intelektualnie nieodpłatną realizację obowiązku przedszkolnego, szkolnego i obowiązku nauki oraz daje możliwość realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD).
Przeznaczony dla wychowanków:
- w wieku od 3 do 24 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z Zespołem Aspergera lub z autyzmem,
- w wieku od 3 do 25 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Głównymi celami ośrodka są działania edukacyjne, opiekuńcze, wychowawcze i terapeutyczne.
CELE GŁÓWNE:
- Wychowanie, opieka, nauka, terapia i rewalidacja wychowanków,
- Wielodyscyplinarne, kompleksowe działania diagnostyczne w celu stworzenia na ich podstawie optymalnego, indywidualnego programu postępowania,
- Stymulacja rozwoju psychoruchowego, intelektualnego, społecznego wychowanka,
- Zapewnienie różnorodnych form terapii.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego,
- Poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogarszaniu się tego stanu,
- Rozwój osobowości i utrzymanie dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków i napięć, z gotowością do kontaktów i działania),
- Rozwój zainteresowania ludźmi, więzi społecznych oraz form komunikowania się,
- Rozwój zainteresowania otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących,
- Rozwój myślenia,
- Rozwój indywidualnych talentów i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach,
- Osiąganie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej,
- Rozwój umiejętności współżycia w grupie, pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej,
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- Dążenie do systematycznego podwyższania kwalifikacji zawodowych kadry i poszerzania zakresu kompetencji,
- Zwiększanie skuteczności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy z dzieckiem.
WARUNKI PRZYJĘCIA DO OREW:
1. Do OREW przyjmowane są dzieci na podstawie :
a) Orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z Zespołem Aspergera i z autyzmem lub o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
b) Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
c) Pisemnego wniosku rodziców bądź opiekunów.
2. W przypadku dziecka realizującego obowiązek szkolny i obowiązek nauki konieczne jest też powiadomienie dyrektora szkoły obwodowej, w której regionie dziecko mieszka.
3. Rekrutacja dzieci odbywa się przez cały rok.
4. Decyzję o przyjęciu do OREW podejmuje Zarząd Fundacji, na wniosek Dyrektora OREW.
KADRA OREW:
- oligofrenopedagodzy
- psycholog
- terapeuta AAC
- terapeuta pedagogiczny
- surdopedagog
- tyflopedagog
- rehabilitanci
- nauczyciel religii
- asystent osoby niepełnosprawnej
- pielęgniarka
- pomoc nauczyciela
- terapeuta zajęciowy
- terapeuta dogoterapii.
CO NAS WYRÓŻNIA/ZAJĘCIA DODATKOWE
- Kameralne grupy od 4 do 8 osób,
- Domowa atmosfera,
- Bardzo dobre wyposażenie w sprzęt, pomoce, środki dydaktyczne dostosowane do różnorodnych potrzeb i możliwości wychowanków,
- Zapewnienie standardów edukacyjnych wychowankom niepełnosprawnym intelektualnie,
- Indywidualizacja nauczania,
- Stwarzanie warunków zapewniających wychowankom kompleksowe, wielodyscyplinarne oddziaływania stymulacji ich wszechstronnego rozwoju,
- Wykwalifikowana i stale podnosząca swoje zawodowe kompetencje kadra nauczycieli, terapeutów i specjalistów,
- Intensywna rehabilitacja w profesjonalnej sali rehabilitacyjnej,
- Nauka pływania według metody Halliwick na Pływalni Miejskiej w Kwidzynie
- Innowacyjne „Poranne kręgi”.
ZAJĘCIA DODATKOWE:
- Sala Doświadczania Świata – program zapewniający osobom niepełnosprawnym wyciszenie emocjonalne, łagodzenie stresów, zabawę w sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt,
- Nauka pływania według metody Halliwick,
- Sensoplastyka,
- Zajęcia muzyczno-ruchowe,
- Dogoterapia,
- Arteterapia,
- Integracja sensoryczna,
- Realizacja cyklu spotkań z ciekawymi ludźmi, m.in. policjantem, pielęgniarką, strażakiem, leśnikiem itp.
Edukacja dzieci i młodzieży w naszym ośrodku jest alternatywą dla nauczania indywidualnego – zamiast nauki w domu dziecko ma szansę rozwijać się w grupie rówieśniczej z pomocą wielu specjalistów.
W Ośrodku przeprowadzana jest WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA WYCHOWANKA. Podstawą pracy z dzieckiem jest diagnoza psychofizyczna, psychospołeczna i intelektualna funkcjonowania dziecka w oparciu o obserwację oraz przeprowadzany proces diagnostyczny i wywiad z rodzicami. W każdym roku szkolnym jest wykonywana diagnoza wstępna i końcowa na podstawie:
Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-R) – test oceniający poziom rozwoju dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju, do 12 roku życia.
Profilu Psychoedukacyjnego dla Młodzieży i Dorosłych – służy ocenie aktualnych i potencjalnych umiejętności potrzebnych do prawidłowego i jak najbardziej niezależnego funkcjonowania osoby badanej. Przeznaczony jest dla dzieci powyżej 12 roku życia i dorosłych.
Diagnoza funkcjonalna przeprowadzana na podstawie arkusza obserwacji wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Akcje charytatywne i projekty:
- Cała Polska Czyta Dzieciom,
- Zbieramy nakrętki,
- Góra Grosza,
- Organizacja Ferii Zimowych i Letnich dla naszych wychowanków,
- Światowy Dzień Zespołu Downa,
- Kwiecień miesiącem świadomości o spektrum autyzmu.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
ODDZIAŁ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY
Dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
ZAKRES ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
1. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem:
- alternatywne metody porozumiewania się AAC – system gestów i symboli graficznych, system tablic komunikacyjnych, tabletów, projektora multimedialnego, technologii IT.
2. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej:
- Rehabilitacja,
- Nauka pływania według metody Halliwick (przy braku przeciwwskazań od neurologa),
- Integracja sensoryczna,
- Zajęcia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
3. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia:
- Zajęcia z wykorzystaniem elementów programów aktywności Knill,
- Zajęcia z samoobsługi.
4. Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, nauka rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu:
- Arteterapia, sensoplastyka (zabawy z masami plastycznymi, doświadczanie, pobudzanie zmysłów),
- Sala Doświadczania Świata – program zapewniający osobom niepełnosprawnym wyciszenie emocjonalne, łagodzenie stresów, zabawę w sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt,
- Stymulacja polisensoryczna – „Poranny Krąg” (autorska baza pomysłów związana z porami roku).
5. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie:
- Nauka komunikacji, zachowań społecznych, funkcji poznawczych,
- Metoda wzmocnień pozytywnych,
- Metoda relaksacyjna.
6. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności:
- Muzykoterapia,
- Bajkoterapia,
- Dogoterapia – cyklicznie,
- Religia (metody i formy dostosowane do rozwoju dziecka).
ODDZIAŁ EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZY
Dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w tym z Zespołem Aspergera lub z autyzmem.
ZAKRES ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ
- Zajęcia z funkcjonowania osobistego i społecznego,
- Zajęcia rozwijające komunikowanie się,
- Zajęcia rozwijające kreatywność (muzyka, plastyka,technika),
- Wychowanie fizyczne,
- Religia.
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
- Terapia pedagogiczna,
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- Terapia logopedyczna,
- Terapia AAC,
- Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych,
- Warsztaty, konsultacje,
- Inne w zależności od potrzeb wychowanków.
UDZIAŁ W ZAJĘCIACH
- Umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych i społecznych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym:
- Rewalidacyjnych,
- Profilaktyczno-wychowawczych,
- Innych o charakterze terapeutycznym.
2. Sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalno-oświatowych, wycieczki plenerowe, tematyczne, spacery, organizacja imprez tematycznych (z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych wychowanków).
3. Umożliwiających kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem:
- Alternatywne metody porozumiewania się AAC – system gestów i symboli graficznych, system tablic komunikacyjnych, tabletów, projektora multimedialnego, technologii IT.
CIEKAWOSTKI/ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ/TALENTÓW
Organizacja imprez i uroczystości:
- Andrzejki,
- Mikołajki,
- Wigilia z Rodzicami,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Tematyczne bale karnawałowe,
- Światowy Dzień Zespołu Downa,
- Powitanie Wiosny,
- Spotkanie Wielkanocne z Rodzicami,
- Dzień Autyzmu,
- Dzień Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie,
- Festyn Rodzinny.
Rozwijanie talentów i zainteresowań poprzez:
- Spotkania z ciekawymi ludźmi, m.in. policjantem, weterynarzem, ornitologiem, strażakiem, pielęgniarką, leśnikiem itp.,
- Udział w konkursach: plastycznych, recytatorskich, muzycznych,
- Udział w Powiatowych Olimpiadach Kół i Środowisk Osób Niepełnosprawnych organizowanych przez Kwidzyński Klub Lekkoatletyczny „Rodło”,
- Udział w Unijnym Biegu Ulicznym organizowanym przez Kwidzyński Klub Lekkoatletyczny „Rodło”
- Udział w Forum Teatralnym Placówek Kształcenia Specjalnego,
- Udział w Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Harcerskiej, Turystycznej i Poezji Śpiewanej „Szałamaja” w Kwidzynie,
- Wycieczki krajoznawczo-rekreacyjne.
PARTNERZY
- Rodzice,
- Fundacja Wspierania Społeczności Lokalnych „Sapere Aude”,
- Żuławski Słonecznik Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Giemlicach,
- Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Lasowicach Wielkich,
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Kwidzynie,
- Gminna Biblioteka Publiczna w Sadlinkach,
- Szkoła Podstawowa Sadlinkach,
- Szkoła Podstawowa w Nebrowie Wielkim,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie,
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie,
- Praktyka Logopedyczna w Kwidzynie,
- Urząd Gminy Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn,
- Koło Łowieckie „Odyniec” w Okrągłej Łące,
- Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kwidzynie,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie,
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kwidzynie,
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sadlinkach.